Хочу писати грамотно
Учені в паніці: сьогодні близько 70% дітей не уміють
грамотно писати, і ця цифра безперервно збільшується. Педагоги в
замішанні: "Правила учень знає напам'ять, а грамотність - на
нулі". У чому причина? Відповідь дають спеціалісти-нейропсихологи
Ловіть
момент!
Батьки, чиє чадо регулярно приносить з школи двійки, у
відчаї думають: "Може, дитина просто лінується, а ми з шкіри геть ліземо,
щоб зробити з нього освічену людину?".
Тепер ви можете зняти з сина або дочки всі підозріння.
Виявляється, маля з нормальним інтелектом, слухом і зором може писати
безграмотно із-за незрілості деяких відділів мозку, рук, що відповідають за
рухові функції, мовну увагу, просторове орієнтування. Фахівці підрахували:
сьогодні така незрілість в тому або іншому ступені спостерігається у 70% дітей.
Найчастіше страждають базально-лобні відділи - вони перші приймають інформацію
від органів чуття і передають її далі у вищі відділи центральної нервової
системи. Якщо інтенсивність цього процесу знижена, відділи кори головного
мозку, забезпечуючи зберігання і переробку інформації, знаходяться в
напівсплячому стані. Саме це може стати причиною низького рівня грамотності,
поганого почерку і незадовільної поведінки на уроках.
Крім того, рівень письменності залежить від роботи великих
півкуль головного мозку, від їх взаємодії. Права півкуля відповідає за цілісний
образ, скажімо, того або іншого предмету, а ліва - за правильну його назву і
написання. Буває так, що домінує права півкуля, а ліва недорозвинена - ось вам
і не такий вже окремий випадок активного школяра з яскравою уявою - і абсолютно
безграмотного.
Відділи головного мозку, що "дрімають",
коли-небудь дозріють, але, на жаль, може бути надто пізно: дитина упустить
багато чого з шкільного матеріалу. Але набагато гірше те, що із-за
недостатності мозкової діяльності страждають поведінка, спритність рухів,
посидючість і навіть фізичне здоров'я, не говорячи вже про пам'ять і увагу.
Тому головне - не закривати очі на проблему і не упустити момент: мозок
пластичний до 12 років, і в цьому віці вади досить легко виправити.
Сигнал «Потрібна допомога!»
Деякі помилки свідчать про незрілості структур головного мозку.
Якщо ви відмітили їх у свого дитяти, обов'язково зверніться до нейропсихолога.
• Відсутність
пропусків між словами і реченнями;
• недотримання
границь полів у зошиті і правил переносу;
• дзеркальне
письмо: букви "б", "в", "е", "з", цифри
Ч", "3", "5" перевернені в інший бік;
• повторення
однієї і тієї ж букви ("пиріп" замість "пиріг");
• заміна букв
за кінетичною подібністю (б-д - "колодок"; ж-х - "мужомор";
і-у - "клумат"; т-п - "пігр");
• помилки в
наголошених складах ("вчетель" замість "вчитель");
• пропуск
букв, недописування слів і букв, перестановка складів ("гамазин"
замість "магазин");
• забування
букв, що рідко зустрічаються ("ц'", "щ")
Замітки в зошит
• Дуже
корисно кожен ранок розтирати дитині шийну і потиличну зони жорстким рушником.
• Привчіть
сина або дочку кожний ранок приймати контрастний душ.
• Корисна їжа
для розуму – банани, шоколад.
• Поговоріть
з вчителем, попросіть не писати зауваження в зошит, щоб не травмувати дитину.
• Простежте
за тим, щоб ваш школяр якомога більше часу проводив на свіжому повітрі при
денному світлі.
• Дуже
корисний білий колір, як в оточенні (снігопад, прогулянки по зимовому лісу),
так і у одязі.
Вчити чи лікувати?
Що зробить люблячий батько, бажаючи навчити письменності
свого нащадка? Зробить йому строге попередження з приводу
"розпущеності"; намалює картину страшного майбутнього всіх двієчників;
найме репетитора. А може, чого доброго, засадить бідолаху під домашній арешт:
жодних кіно, театрів і гостей, поки двійки не виправить!
Не виправить. Подібними методами ви лише завдасте дитині
тяжкої моральної травми. Малюк і так переживає із-за поганих відміток, а якщо
ще і ви, найближча людина, позбавите його своєї любові і пошани, у нього може
розвинутися депресія, відчай, прагнення до самоізоляції. Тут вже не до
навчання. До того ж вигляд покреслених червоною ручкою зошитів спочатку
викликає у дитини небажання виконувати домашнє завдання, а потім і відвідувати
уроки, на яких він з'являється в такому невигідному положенні. Адже доки школяр
сам не захоче навчитися писати, йому не допоможе навіть досвідчений педагог.
Спершу треба викоренити в дитині страх зробити помилку,
збудити бажання писати правильно, а вже потім переходити до лікування
безпосередньої причини безграмотності.
Музиканти і ушуїсти
Інколи буває досить створити сприятливі умови, щоб мозок
компенсувався самостійно.
Перш за все частіше вивозьте дитину за місто - не лише
на канікули, але й у вихідні дні. На природі мозок насичується киснем, яскраві
враження знімають негативні реакції. А це так важливо!
По-друге, заохочуйте сина або дочку зайвий раз пограти з
однолітками, а не сидіти за комп'ютером; особливо корисні ігри, правила яких
вигадують і доповнюють самі діти.
По-третє, нехай займається фізкультурою. Один з
найкорисніших видів - китайська гімнастика у-шу: з її допомогою дитина вчиться
контролювати положення свого тіла, а це позитивно позначається і на поведінці в
цілому. До того ж в у-шу багато дихальних вправ, стимулюючих розвиток підкірки
головного мозку.
Чудово, якщо ваше чадо грає на будь-якому музичному
інструменті. Це розвиває моторику рук, а завдяки задіюванню в грі всіх пальців активізуються
обидві півкулі мозку.
Допомога вдома
Цими заходами проблема не вирішується? Потрібна допомога
фахівця. Звертайтеся не просто в психологічну консультацію, а в один з центрів
нейропсихології. Якщо ж подібних центрів у вашому місті немає, доведеться
узятися за справу самим. Наведені нижче рекомендації обов'язково допоможуть,
якщо слідуватимете їм регулярно і не похапки. До речі, ці вправи - прекрасна
підмога, якщо ваш школяр займається з репетитором.
1. Якщо дитя
пропускає букви, проводьте "чарівні диктанти", в яких слова пишуться
не буквами, а рисками: кожна буква - риска.
2. Недописує
закінчення? Допоможе такий же диктант, але закінчення нехай пише буквами
(наприклад, "здоровий" - "------ий"). Якщо дитя робить
помилки в суфіксах і закінченнях, запропонуйте йому пограти: придумувати слова
на передостанню букву (ви говорите "слон", дитина - слово, що
починається на "о").
3. У випадку, якщо
школяр плутає букви, треба створити їх стійкий образ. Виріжте разом з ним
алфавіт з оксамитового паперу, скрутіть з дроту, зліпіть з пластиліну, а потім
нехай він із закритими очима вгадує їх на дотик. Дуже ефективна відома пляжна
забава: ви пишете букви на спині або долоні дитини, а вона вгадує.
4. Запропонуйте
придумати і намалювати картинки, в яких акцент зроблений на проблемних буквах (наприклад,
"корова" - корова з очима у вигляді букв "о").
5. Не заставляйте
школяра сидіти над однією вправою більше 20 хвилин: результат лише погіршає.
Нехай переключиться на що-небудь, щоб дати напруженому відділу мозку відпочити,
а потім продовжує.
6. Щоб маля не
стомлювалося, поставте в його кімнату аромат-лампу з ефірними маслами бергамоту
або ялівцю. Або просто заваріть в чашці лавровий лист і поставте на письмовий
стіл.
А головне - всі заняття повинні проходити лише у формі гри і
лише з добровільної згоди дитини, а не шляхом насильницького щоденного зубріння.
Давайте допоможемо нашим дітям бути щасливими!
|