Коли і як вчити дитину читати У моді - ранній розвиток дітей. Читати і рахувати вчать вже однорічних. Але чи добре це для психіки малюків? Міркує сімейний психолог Ірина Карпенко Данина моді Прихильники раннього навчання стверджують, що найбільш важливим періодом для інтелектуального розвитку є вік від 3 місяців до 3 років. «Після трьох уже пізно» - так називається знаменита книга засновника японської асоціації раннього розвитку Масару Ібуки, одного з найбільших ідеологів раннього навчання. Схожої точки зору дотримуються творці методик раннього розумового розвитку: Глена Домана, Зайцева, Нікітіна ... Автори вважають, що, чим менша малюк, тим простіше його навчати. До нас мода на «розвивалочки» і читання з пелюшок прийшла в останні 5-7 років, коли, як гриби стали з'являтися центри розвитку, в надлишку продаватися різні посібники, книги, методички для батьків з раннього навчання. Мами і тата приймаються навчати малюка з перших місяців, щоб дитині в майбутньому було простіше побудувати успішну кар'єру і досягти серйозних висот. Однак ці батьки не розуміють, що в передчасної інтелектуалізації існує маса «підводних каменів», які, образно висловлюючись, здатні «немов рифи, розпороти дно корабля». Гарячі голови Дозрівання мозку триває від народження до 15 років. Нейропсихологія виділяють три етапи: З початку вагітності до 3 років. На даному етапі формується перший функціональний блок мозку: структури і системи, що відповідають за тілесний, емоційний і пізнавальний стан дитини. З 3 до 7-8 років. У цей період дозріває другий функціональний блок, керуючий сприйняттям: зорове, смакове, слухове, кінестетичне, нюх, дотик. З 7-8 до 12-15 років. Вік розвитку свідомої психічної діяльності. Блоки формуються послідовно, і спроби перестрибнути якийсь етап негативно позначаються на процесах, які, згідно з «природною програмою», повинні закладатися в даний момент. Простіше кажучи, відбувається спотворення природного розвитку. Реакція на раннє навчання може проявитися не відразу, але вона все одно відгукнеться через роки, вилившись відхиленнями в емоційно-особистісних взаєминах з іншими людьми, тіках, неврозах, нав'язливих рухах, заїкання, дизартрії (порушення мови). А на думку офтальмологів, передчасне навчання читання небезпечно для очей. Окулісти не радять вчити дітей читати раніше 5-6 років, поки ще не закінчилося формування циліарного м'яза, що відповідає за зір. Зорові навантаження в ранньому віці можуть призвести до розвитку короткозорості. Всьому свій час Ще однією негативною стороною ранньої інтелектуалізації малюка є десоціалізація. Період до 7 років надзвичайно важливий для психо-емоційного розвитку дитини. У перші роки закладаються базові поняття моральних устоїв: доброта, жалість, сором, любов, вірність, відданість, честь, чесність, справедливість ... Найважливіше для малюка на даному етапі - навчитися контактувати із зовнішнім світом, вступати у відносини, взаємодіяти і відчувати інших людей. Саме тому немовляті потрібна безумовна любов матері. Через материнську ласку, ніжність і турботу крихітка навчається любити світ і оточуючих. Малюкові перших років життя важливо збагачувати свій внутрішній світ позитивними емоціями, а років з трьох-чотирьох - і сюжетно-рольовими іграми. Знаменитий психолог Данило Ельконін говорив, що дошкільний вік - це етап індивідуального психічного розвитку, головною діяльністю якого є гра. Саме завдяки грі відбуваються найбільш важливі зміни в психіці дитини і відбувається підготовка до переходу на новий щабель розвитку - навчання. Коли малюкові замість ігор, потішок, дитячих пісеньок та віршиків дають вивчати цифри і букви, формування емоційної сфери загальмовується. Заповнити цей пробіл буде дуже важко. У дитини в повній мірі не розвинуться такі якості, як вміння співпереживати, співчувати, любити, - навички, необхідні для побудови міцної родини. Згадайте історії вундеркіндів: переважна більшість з них страждала різними комплексами, депресіями, породженими невмінням будувати стосунки з однолітками і представниками протилежної статі. Втім, і малюки, яких не навчали п'яти мов з народження, а просто вчили читати з 2-3 років, переживають подібні труднощі, оскільки в ранньому віці, коли потрібно було освоювати культуру спілкування, вони сиділи за книгами. Набило оскому При навчанні читанню одним з найважливіших аспектів є наявність мотивації. Малюк повинен вчитися читати не за вказівкою батьків, а з власного бажання. Ініціатива повинна виходити від дитини. Адже процес навчання - не з легких, і, якщо у дитини немає розуміння, для чого йому це потрібно, заняття швидко набридне, а уроки читання будуть асоціюватися з нудною, копіткою і безцільною працею. Так, дитина в три роки може швидко читати, але радість їй це навряд чи принесе. У цьому віці малюки ще читають чисто технічно: процес складання букв в слова скрутний, і, поки дитина дочитає речення до кінця, то вже забуває, про що читала спочатку. На розуміння і засвоєння тексту сил вже не вистачає. Такі особливості віку. За статистикою, 70% дітей до 5 років не розуміють прочитане самостійно. Зате малюки відмінно схоплюють і вбирають інформацію, коли їм читають дорослі. З ліхтариком під ковдрою Бажання самому освоїти мистецтво читання з'являється, як правило, до 6-7 років, в окремих випадках - у 5 років. Прагнення виникає, коли дитина наслідує того, хто вміє читати: старших брата чи сестру або книголюбів-батьків. Іноді дитину може підстьобнути знайомство з ровесником, який навчився читати. Трапляється, бажання породжує і екстремальна ситуація: наприклад, малюк потрапляє до лікарні без мами, почитати на ніч нікому, і дитина в рідкісні відвідування батьків просить навчити його нелегкій науці, щоб розважати себе самостійно. У цьому віці технічний навик освоюється легко, і дитина вже може концентруватися одночасно на словоскладанні і сенсі розповіді. Маля з захватом зачитується дитячими книжками, відкриваючи для себе дивовижні світи. Читання (коли воно не з-під палиці) стає справжнім естетичним задоволенням: що розвиває, збагачує. Не позбавляйте малюка радості пізнання, не женіть його вперед, і тоді він проявить вражаючі здібності, навчившись не просто складати слова з складів, а полюбивши літературу на все життя. Цікаво Американський професор Р. Мур говорив: «Не отримано жодних безперечних доказів того, що програми дошкільного навчання ведуть до успіху, навпаки, наявні важливі докази переконують, що це не так. Вражаюча кількість досліджень свідчить про те, що в середньому краще займаються діти, які почали вчитися пізніше». Важливо Професор, психоневролог-психотерапевт Вілен Гарбузов:«Ми говоримо про небезпечну тенденцію надмірно раннього (до 5 з половиною років) навчання читання, письма, математики, іноземної мови, шахів, музиці по нотах, навчання на дисплеї, грі зі складними електронними пристроями. Літери, цифри, схеми, ноти витісняють образи, пригнічують образне мислення ... » « АіФ Здоров'я »: Цитата Доктор Хельмут фон Кюгель, німецький дослідник проблеми раннього розвитку дитини, стверджував: «Збільшення числа нервових і психічних розладів, порушень поведінки у дітей з раннім інтелектуальним розвитком жахає, однак все це передбачувано, якщо виходити з природи дитини ... Зрештою почали рішуче протестувати психологи і педіатри, прийомні яких переповнилися дітьми, постраждалими від раннього дошкільного навчання. Спеціальним комісіям при міністерствах ще належить розібратися з новою математичної і логічної дресурою, раннім навчанням читанню та методикою послівного читання, та й взагалі з нестримними педагогічними експериментами». Олександра Філатова http://www.aif.ru/
|