Психолого-педагогічна характеристика класу (за Л. Гуткіною) І. Склад класу 1. Віковий склад. 2. Пізнавальний рівень, загальний розвиток учнів. 3. Працездатність і успішність учнів. 4. Громадське «обличчя» класу. ІІ. Згуртованість класу 1. Чи є групи за діловими інтересами або негативного харак- теру? Як учні ставляться одне до одного і до справ класу? 2. Чи полюбляють учні разом проводити час у школі й поза нею, разом відпочивати і навчатися? 3. Чи товаришують хлопці і дівчата? 4. Чи є у класі кругова порука? 5. Чи переживають учні за успіхи і невдачі свого класу, чи вболівають за свій колектив? ІІІ. Організованість класу 1. Чи вміють учні самостійно організовуватися для виконан- ня колективних справ? Чи вміють розподіляти між собою роботу і раціонально її виконувати? 2. Чи вміють толерантно й уважно вислуховувати одне одного? IV. Громадська думка у класі 1. Які вчинки своїх однокласників учні схвалюють, а які — осуджують? 2. У якій формі вони виказують своє схвалення або осудження? 3. Чи є розходження між тим, що учні говорять, і тим, що роблять? V. Характер зв’язків у колективі 1. Що пов’язує учнів класу: спільне місце проживання, місце за партою, інтереси та інше? 2. Де товаришують учні, тільки в школі чи поза нею? 3. Чи уважні вони одне до одного, чи намагаються допомогти? У чому виявляється ця допомога? 4. Чи виявляють учні вимогливість до своїх друзів? Чи вміють бачити в них недоліки? 5. Як колектив класу ставиться до дезорганізаторів, відмін- ників, активу класу, неуспішних учнів? VI. Актив класу 1. Склад активу. 2. Чи має актив авторитет? 3. Чи виконуються його розпорядження учнями класу? 4. Чи є у класі учні, які постійно перебувають у активі? VII. Зв’язок класного колективу із загальношкільним колективом 1. Чи знають у класі, що відбувається в школі та в інших класах? 2. Чи виконуються загальношкільні доручення? 3. Яку участь бере клас у загальношкільних заходах? VIII. Заходи щодо подальшого згуртування класного колективу 1. Які педагогічні заходи треба провести класному керівникові щодо згуртованості й організації учнівського колективу? 2. Як використовувати класний колектив для виховного впли- ву на окремих учнів?
|